mandag 12. april 2010

Mandag 12.april - Dag 2

Race Tour
Deltakere på Racegroup i dag var; Øystein,Sveinung,Frank,Knut Roger,Arne Na,Rune F,Rune SO,Bjarte,Geir og Arne S.I tillegg til Richard fra UK og Frank fra Belgia.

En spetakulær tur i høyden
Forventningene var store da vi så ut vinduet mandag morgen.Solen skinte og alt lå til rette for en fantastisk tur.Dessverre skyet det raskt over og regnet begynte i det stille å komme fra oven.Daniel som skulle kjøre racegroup var blitt syk og Marina var før frokost allerede på telefonen for å finne hans erstatter.Det viste seg vanskelig og etter et hurtig morgenmøte så var vi enige om at Frank fra Belgia skulle være kjentmann for oss i dag.Rutevalget falt raskt på en av de mest spetakulære og krevende ruter.Vi bestemte oss for å bestige den høyeste topp i området,den berømte "Cippo" som ruver hele 1415 moh.Marina var rask med å påpeke at dette var velig bratt og ganske sikkert mye snø (!!) på toppen.Dette blåste vi selvsagt lett i barten av og kom med en aldri så liten pesisering av hvilket land vi kom fra.Kanskje vi burde høre på hun neste gang?

Vi dundret i vei med Belgia-Frank i spiss.Sone 3 med det samme vi var ute av Riccione (selvsagt).Etter ca. 30km kjøring startet klatringen.Rolig oppover,litt brattere og enda brattere.De snødekte toppene kom nærmere og nærmere.Da vi etter mye heftig klatring var oppe i byen Carpegna trodde vi at det meste var unnagjort.Belgia-Frank hadde tatt det merkelig rolig i siste bakkene og nå fikk vi vite hvorfor.Vi hadde den desidert bratteste biten igjen.Ca.7 km med stigninger helt opp i 20%.Hva snittet er vet jeg ikke,men dette var styggbratt.Vi startet tøft,men her var det tidlig klart at vi måtte være særdeles varsom og sparsom med kreftene.Det var bare helt hinsides bratt,aldri har jeg slitt så hardt med å komme opp en bakke.Må innrømme at det snek seg inn noen "gå-av-sykkelen-tanker",og det altfor tidlig.Etter 2km var det møte.Snøen lå tett og i gode lag der oppe.Frank hadde allerede stukket videre,men vi andre stusset.Richard og Belgia-Frank ristet på hodet,men vi trumfet gjennom topp-tur.Og topp-tur ble det som dere ser av bildene.På toppen var det så gale at vi måtte bære syklene på ryggen."Crazy norwegians" hørte vi igjen og igjen.Giro d`Italia har vært over her flere ganger og på toppen åpenbarte det seg et stort monument av den store helten her nede El Pirata,Marco Pantani.Kanskje har de snart bilde av gjengen fra ÅCK der oppe også?
Returen ned var kald og strabasiøs.Bremsene virket særdeles dårlig og rett etter toppen var veien også sperret av et tre.Da var det jo bare å ta sykkelen på ryggen igjen og til skogs rundt treet.Og hva sa Richard og Belgia-Frank? Ja,riktig...
Etter et varmende kaffebesøk var det straka vegen hjem til en noe forsinket lunsj.Start fra hotellet kl.09.30 og retur på hotellet kl.15.00.Det kaller man en langtur.Fakta for turen var ca.24 km/t,1700 høydemeter og 114km.
En fantastisk tur i spektakulære omgivelser.Dette kommer vi og våre venner som var med garantert til å huske.Det må også nevnes at Marina har gjort krav på alt billedmatriell og er i ferd med å sende dette til den lokale avisen i Riccione.Tusen takk for turen alle som var med.Minne for livet.

Road Tour
Vi startet ut litt forsinket med vår favoritt guide Andrea . ca 18 stk. Fra vår gruppe var det Siv, Lasse , Trond, Arild og Øivinn. Arild hoppet av Racing tour med unskyldingen feil bukse og tok følge med oss.
Først rolig ca 5-6 km før vi begynte stigningen opp mot Mondiaino en lang stigning på ca 6-7 km. Lasse la seg tidlig bak for å sjekke at damen vår Siv hang med. Overraskelsen ble stor da vi kom inn i første bakke. Arild gikk tidlig i tet og hvem fulgte etter. Jo det var damen vår Siv, som parkerte alle gutta. Den eneste bakken Siv ikke var først opp var nok pga av en mistet kjede.
Veldig vekslende vær med sol,vind,regn av og på med regnjakker .Vi fortsatte videre stigning mot Tavoleto og derfra videre mot Monte Altavelio, en bakke vi alle var glad vi sykklet ned og ikke opp.Opp mot Monter Altavelio kjente vi oss igjen fra tidligere år . Nok en gang ble vi parkert av Siv allerede tidlig i bakken.
Vi stoppet for kaffi og kaker før vi snudde hjemover . Nedoverbakkene trår Trond og Lasse i tet og gir god driv nedover mot Riccione. På slutten måtte Boonen og Lasse vente på en engelskmann, og kom dermed vekk fra gruppen. Med godt mot satte de veien mot Ricionne. Ved et lykketreff traff vi på Nick og Arild som var på vei tilbake for å hente en mistet regnjakke. Nick (en engelskmann) var kjent i område og guidet oss pent tilbake til hotellet. Nok en nydelig tur med vår eminente guide Andrea. Som førøvrig har tenkt seg til Bergen i Juli. Da får vi sørge å ta godt i mot han.